FAQ - zoznam najčastejšie kladených otázok



Ako je to s mojim letom?

Ako prebieha let balónom?
Je to bezpečné?
Čo je balón?
Môžem vlastniť balón?
Aká je história?



Ako je to s mojim letom?


Kúpil som si letenku na let balónom. Poletím sám?
Keďže máme rôzne typy balónov,  tak budete priradený do skupiny tak, aby boli jednotlivé kapacity balónov vyťažené.....
V tomto prípade platíte letenku iba za jednu osobu. A môžete si vybrať typ letenky z našej ponuky.

Ale ja nechcem letieť s cudzími ľuďmi v skupine, je aj to možné?
Samozrejme, je to možné. Môžete letieť sám, iba s pilotom. Ale cena Vašej letenky je ako za troch pasažierov.




Ako prebieha let balónom?

Naplánovanie letu
Samotný let začína už dômyselným naplánovaním Vašej akcie. Odporúčame si termín rezervovať 1-2 týždne vopred. Môžete predísť zbytočným nepríjemnostiam. A v prípade, že ste sám, ľahšie Vám priradíme ďaľšieho pasažiera do koša, čím zvyšujeme možnosť, že sa let uskutoční.

  
Čo po naplánovaní?
Keď mate  voľný termín vybratý, zašlete objednávku mailom alebo telefonicky. My Vám obratom potvrdíme termín, miesto štartu a všetky detaily. Let je nutné zaplatit ešte pred absolvovaním. V opačnom prípade je vaša rezervácia a úpukaz neplatný.


Odkiaľ sa poletí?
Najčastejšie lietame v okolí Bratislavy. Štart závisí od momentálneho smeru vetra. Pre všetky prípady smerov máme lokality ako Senec, Červený Kameň a pod.

O konkrétnom mieste štartu rozhoduje pilot balóna hodinu pred štartom, vy sa musíte v tejto veci podriadiť a prispôsobiť. Ide o Vašu bezpečnosť.


Koľko trvá let?

Rozbalenie balóna a príprava k štartu zaberie 30-60 minút. Samotný let trvá 50-70 minút. Čas letu ovplyvňuje aj miesto pristátia. Treba počítať s časom zbalenia a dopravou naspäť. Celkový čas celej akcie môže trvať 3-4 hodiny.

Ako sa obliecť?

Odev
Najlepšie je mať oblečenie športové, ideálne je mať odev  pre outdoorové aktivity. Čo sa vrstiev týka, netreba sa teplejšie obliekať ako je momentálne na zemi.

Obuv
Najvhodnejšia obuv je športová, čiže tenisky, najlepšie kotníkové. Nevhodné sú šľapky, ihličky, lodičky a podobne.

Čiapka
Nemusí byť, ale doporučujeme šiltovku, lebo pri "horákoch" je teplo. A dobre slúži ako ochrana samotnej hlavy a šilt pomáha pri slnečných dňoch.

Okuliare
Počas slnečných dní doporučujeme slnečné okuliare mať aspon "po ruke"

Čo si zobrať na let?
Fotoaparát, alebo kamera by nemali chýbať. Telefonovať počas letu je povolené

    

Upozornenie:
    
Let nad Bratislavou je možný iba za určitých poveternostných podmienok, keď vietor fúka zo severo - západu a to v rozmedzí 275 až 360 stupňov. Rýchlosť prízemného vetra musí dosahovať min 3m/sec. a minimálna výška oblačnosti je 1200m.
Zo súhlasom letovej veže letiska Štefánik Bratislava.





Je to bezpečné?

Dôležité faktory pre bezpečné balónové lietanie

 
My používame balóny od rôznych výrobcov ako sú Kubíček a ULTRAMAGIC . Tieto balóny sa na medzinárodných súťažiach umiestňujú na popredných pozíciách.

Balón musí mať platné LETOVÉ OSVEDČENIE /OLS/, ktoré sa vydáva každoročne LÚ.

PROFESIONÁLNA POSÁDKA
Piloti musia mať platné pilotné preukazy, skúšky a povolenia ku komerčným letom.

POISTENIE
Náš balón je poistený zákonnou poistkou a tak isto aj havarijnou. Súčasťou poistky sú poistení aj pasažieri.

        
LETOVÉ PODMIENKY
Vietor - maximálne 5m/*s
Dohľadnosť - minimálne 5km horizontálne
Mraky - Lety nevykonávame ani v mrakoch ani nad nimi. Minimálna vzdialenosť pod mrakmi je 300m
Čas- Lietame iba denné lety. Musíme dodržať rozmedzie medzi východom a západom slnka, ktorý je denne publikovaný SHMU
DISCIPLINOVANÍ PASAŽIERI


Všetci pasažieri musia počúvať nariadenia pilota, ktorý je zodpovedný za bezpečnosť letu.



Čo je balón?

Balón je vlastne lietadlo, ľahšie ako vzduch. Nie všetky súčasti a diely sú ľahšie ako vzduch, ale samotná podstata lietania s balónom sa zakladá na teórii, že teplý vzduch stúpa a my využívame tento fyzikálny jav na to,  aby sme sa vzniesli a zažili neopakovateľný zážitok z letu. Aby balón mohol letieť vzduchom, musí celý balón s posádkou a výstrojom dosiahnuť nižšiu priemernú hodnotu hustoty, ako je hustota okolitej atmosféry. Nižšiu priemernú hustotu dosiahneme tak, že obal balóna naplníme teplým vzduchom a tým dosiahneme efekt, ktorý nám umožní sa vzniesť. Na ohrievanie vzduchu nám slúži horák a niekoľko fliaš s plynom, najčastejšie s Propan Butánom. Balón sa riadi iba systémom prikurovania, keď sa kúri tak sa stúpa, keď pilot nekúri, tak sa klesá. Smer letu nám zabezpečuje vietor, to znamená, že letíme tam, kde nás vietor zanesie. Let v jednej letovej hladine /udržiavanie jednej výšky/ sa zabezpečuje dopĺňaním teploty vo vnútri obalu. Aby bolo možné uskutočniť let balóna a bezpečne pristáť potrebujeme okrem obalu a horákov s fľašami aj kôš. O kôš je prichytený obal balóna a sú tu umiestnené všetky potrebné veci pre let, ako sú fľaše s plynom, horáky, letecké prístroje, posádka s pasažiermi.


Popis jednotlivých častí balóna:

1) Obal balóna BB 2 600 (2 600 m³)
2) Kôš K-16 pre 4 pasažierov + pilot
3) Horák H3 DUO PLUS dvojitý
4) Smart ventil
5) Scoop (ochrana ústia obalu)
6) Letové fľaše na PB 3 ks
7) Obaly na fľaše a upevnenie
8) LUN prístroje
9) Vysielačka
10) Ventilátor
11) Rego prepúšťacia hadica
12) Podkladová plachta 20 x 20 m
13) Pomocný materiál
14) Prívesný vozík za osobný automobil


Technické údaje a parametre

- objem obalu balóna BB 2 600 m³
- celková výška 24 m
- maximálna šírka 18 m
- využiteľná reklamná plocha až 200 m²
- rozmery gondoly (kôš) 116 x 130 cm
- celková hmotnosť balóna 410 kg
- hmotnosť fľaše s palivom 70 kg
- max. letová nosnosť 480 kg
- odporúčaná doba letu 2 hod. a viac
- počiatočná stúpavosť 3 m/s
- povolené klesanie 4 m/s
- doba trvania letu do výšky 4 000 m 45 min (priemerné zaťaženie 250 kg)
- celková životnosť max. 500 letových hodín.


Obal
Jednou z hlavných časti balóna je samotný obal balóna. Obal je ušitý z veľmi kvalitnej a nepriedušnej textílie, ktorá odoláva vysokým teplotám a má veľmi dobré pevnostné vlastnosti. Prírodný tvar obalu je navrhnutý tak, aby všetky zaťaženia od hmotnosti koša boli prenesené na zvislé nosné lemovky. Samotná textília prenáša iba horizontálne sily od pretlaku v balóne. Zo spodnej časti obalu vedú oceľové lanká, ktoré sú prichytené pomocou karabín ku košu. Spodný napúšťací otvor má priemer

4 metre a po boku má zásterku /skoop/, v tvare trojuholníka, ktorá chráni plameň horáku pred účinkom vetra.
Na vrchole obalu sa nachádza vypúšťacie zariadenie s názvom PARAVENTIL. Toto zariadenie slúži na kontrolované vypúšťanie vzduchu z obalu balóna. Existujú rôzne druhy obalov. Klasické s prírodným tvarom, alebo špeciálne tvary, viď foto.

Kôš
Konštrukcia koša je veľmi jednoduchá, a veľmi efektívna. Kôš je upletený z kvalitného rákosia a vystužený oceľovou konštrukciou. Na vrchnú časť koša sa pripevňuje rám podpery horákov. Tento rám je vyrobený z alkalického polyamidu uchyteného v oceľových držiakoch. Po bokoch koša

z vnútornej strany sú prichytené plynové fľaše. Celá vrchná časť koša je čalúnená kvalitnou kožou, a v bočných stenách koša sú otvory, ktoré slúžia na pohodlné nastupovanie do balóna. Ďalej sú v koši držadlá z konopného lana používané na uväzovanie voľných predmetov a pre držanie posádky pri pristávaní. V spodnej časti na vonkajšej strane sú držadlá na ľahšiu manipuláciu s košom.

K neoddeliteľnej súčasti koša patria aj manévrovacie lano, hasiaci prístroj, hasiaca rúška, lekárnička, výškomer, variometer a teplomer na meranie teploty v obale balóna. Hlavnou úlohou koša je niesť výstroj a posádku balóna.

Horák
Zdrojom tepla je vysokotlakový, atmosférický difúzny horák , ktorý používa ako palivo plyn Propan Butan / LPG /. Pomocou tlakovej hadice sa privedie kvapalný plyn z letovej fľaše do letového horáku a výparníku, kde sa cez trysky dostane do spaľovacieho priestoru, zmieša sa difúzne so vzduchom a horí.

Letové fľaše
Sú to vysoko tlakové nádoby vyrobené z antikorovej ocele, ktoré slúžia ako zásobník na plyn.

Z týchto fliaš sa odoberá kvapalná aj plynná fáza plynu pre prevádzku horákov.

Výstroj
-Teplomer vzduchu v obale balóna
-Výškomer
-Variometer, ukazovateľ rýchlosti stúpania a klesania
-Palivomer množstva plynu
-Tavná poistka, oznamuje maximálne možné tepelné zaťaženie obalu balóna




Môžem vlastniť balón?


Balón môže v podstate vlastniť každý, len k prevádzke musia byť splnené viaceré podmienky:

        * Fyzická alebo právnicka osoba
        * Platná pilotná licencia
        * Balón musí mať OLS / Osvedčenie letovej spôsobilosti/
        * Zabezpečený zmluvný servis na údržbu a opravy
        * Zákonná a havarijná poista

Naša spoločnosť Vám dokáže odborne poradiť a pomôcť  pri výbere vhodného typu balóna a tak isto aj výrobcu.

Zároveň vieme Váš vlastný balón prevádzkovať pod našou spoločnosťou, čím ušetríte veľa starostí a síl.



Aká je história?

Za začiatok balónového lietania je považovaný 5. jún 1783, kedy sa vzniesol teplovzdušný balón bratov Montgolfiérovcov pred zrakmi dvora Ľudovíta XVI. Prvými pasažiermi boli ovce, kačka a sliepka. Ešte v tom istom roku sa vzniesol aj prvý plynom plnený balón profesora Charlesa. Plynové balóny sa potom využívali v civilnej a hlavne vojenskej sfére. Boli plnené vodíkom alebo svietiplynom a nakoniec bezpečným héliom. Koncom 19. storočia sa objavili aj prvé použiteľné riaditeľné balóny – vzducholode.
Prvý návrh na vojenské využitie balóna podal už v roku 1783 Francúz Giroud de Villette po svojom lete montgolfiérou. Prvé praktické použitie je pripisované inému francúzovi. Guiton de Morveau, poradca Výboru pre štátne blaho francúzskej prvej republiky, sa pokúsil balónom prepraviť v roku 1793 depešu z obliehaného mesta Condré. Netesný balón však spadol do obľahnutia nepriateľov.

V tom istom roku však napriek tomu získal podporu pre svoje zámery a už o rok neskôr so svojim balónom Entreprenant („Podnikavý“) zasiahol do bojov pri Maubeuge. Predtým bolo ale potrebné pomocou chemika A. L. Lavoisiera a fyzika Coutelle objaviť a zvládnuť nový spôsob syntézy vodíka.
V čase pruského obliehania Paríža v roku 1870 boli balóny jediným prostriedkom na spojenie obrancov mesta a zvyšku Francúzska. Počas obliehania odštartovalo 66 balónov, z ktorých väčšina dorazila s poštou a pasažiermi mimo pruské obkľúčenie.
Upútané balóny boli v 19. a v prvej polovici dvadsiateho storočia využívané v armáde ako pozorovací prostriedok – predovšetkým na riadenie delostreleckej paľby, počas druhej svetovej vojny potom ako protiponorková stráž.
V druhej svetovej vojne sa Japonci pomocou balónov pokúšali na diaľku podpaľovať lesy v Spojených štátoch. Vypustili ich niekoľko tisíc, ale cieľ dosiahlo len minimum z nich. Mali tiež plán použiť balóny

na prenos nákazlivých chorôb. Balóny boli vyrobené z materiálov, ktoré protiletecká obrana nemohla radarmi zachytiť.

Sovieti využívali balóny ako obranu proti bombardovaniu, sústava balónov vznášala siete, ktoré zachytávali padajúce bomby.
Súčasnosť
V polovici 20. storočia začal byť bežne dostupný stlačený propán-bután a umožnil tak renesanciu teplovzdušných balónov ako koníčka mnohých nadšencov.
 


2012-03-08 13:42:55
Copyright © 2010, AeroTeam s.r.o.. Všetky práva vyhradené. | webdesign & code : Fibra print  | 
BALÓNOVÝ LET | POZOROVACÍ LET | SKYDIVING | TEPLOVZDUŠNÝ BALÓN |